Koldioxid, skatter och miljö

Många är försöken med att minska den negativa effekten på miljön som koldikoxiden har. Men tyvärr så är det bara en höjning av skatten på drivmedel och minskad förbrukning av drivmedel i bilarna som det pratas om. Det är klart att detta är en viktig sak att göra, men om det verkligen ska satsas på att få ner utsläppen av koldioxid så borde staten satsa enorma summor på den svenska kollektivtrafiken, men detta görs inte. Varför? För stor prislapp eller för stort tapp av inkomster från drivmedlet?

Om regering och riksdag verkligen hade velat fått ner den svenska delen av koldioxiden så hade man kunnat införa helt gratis kollektivtrafik i Sverige samt en stor ökning av turtätheten i hela Sverige. Skulle detta bli en stor kostnadsökning eller ett stort inkomstbortfall? Tror nog att vi kan svara ja på båda de frågorna, men en stor förbättring för miljön skulle det bli. Tänk sig en förlängning då - om man skulle kunna införa detta inom hela eu. Nu pratar vi verkligen bra för miljön och en enorm prislapp.

Frågan är väll snarare om man har råd med denna satsning. Jag skulle nog vilja säga ja på denna fråga, för det blir inte billigare ju längre vi skjuter på beslutet, för en vacker dag är oljan slut, koldioxidutsläppen har ökat under tiden och prislappen för att städa efter oss ännu högre. Man måste börja någon gång, någon stans.

Micke

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0