Surt liv

Att vara satt i skuld är ett helvete för enormt många människor i Sverige idag. Vi blir jagade av kronofogden, delgivningsmän och inkassobolag och det är en mardröm att gå till postlådan varje dag och få ont i magen när man ser brevet och tänker: En till.

Livet rasar, man kan inte göra någonting och man ser glöden i mina barns ögon falna mer och mer ju fler gånger jag måste säga: Pappa har inte råd.

Visst så får man skylla sig själv som har hamnat i denna sitsen. Men saker och ting händer i livet och ibland saker och ting som man inte kan rå för till fullo själv, även om det är så i de flesta fall.

Men i Sverige idag har det kommit till den punkten att det är a-kassor och försäkringskassan som förstör mångas liv. Sena utbetalningar och långa handläggningstider och en jävla massa pappersarbete som kan knäcka även den starke. Men vem bryr sig om oss? Vi är ju bara en del av fotfolket.

Om man jobbat och bott i Norge och flyttar tillbaks till Sverige. Varför ska det då behöva ta flera månader att öppna upp för barnbidrag? Hmm, konstigt egentligen skulle jag säga då detta är något som inte är inkomstprövar utan en fastslagen summa varje månad. Dessa pengar är ingen förmögenhet på något sätt och vis, men ett glädjande tillskott i en redan ansträngd budget.

Tycker att försäkringskassans handläggningtider skulle sättas vid 30 dagar i samtliga ärenden, annars ska det betalas ut skadestånd till den sökande på ett tusen kronor per dag som de drar över. Dessa pengar ska betalas ut i 14 dagars perioder och vara skattefria. Allt för att elda på i baken på handläggarna. Visst systemet skulle säkerligen utnyttjas och diverse hinder finns, men problem är till för att lösas och i dagens datavärld med snabb kommunikation egentligen inga problem om bara viljan finns.

Försäkringskassan borde skämmas.

Micke

Kommentarer
Postat av: nina

ja jag är enig där.. försäkringskassan borde skämmas..

jag har väntat i 3 mnd på pengar från dom och förra veckan sa dom att jag skulle få det innan jul och i dag fick jag reda på att jag får det efter jul.. fy sjutton så tröga människor...



2009-12-22 @ 14:46:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0