Löner inom hjälporganisationer

Ja, detta var ju förvisso inte en direkt nyhet. De med redan feta plånböcker och aktier i massor är fan i mig med och skor sig överallt. Det var länge sedan som jag var med och lämnar in pengar till ändamål via någon så kallad hjälporganisation. Det har ju visat sig vid ett flertalet tillfällen att max 5 procent av det insamlade kapitalet bara kommer fram dit som de verkligen behövs. Men eftersom det är stora summor som samlas in så blir det ju trots allt en massa pengar över, men ändå..

Sedan så har vi tv4 som alltid ska vara med och visa upp sig när det är dessa galorna. De är egentligen bara intresserade av de reklamintäkter som de får under dessa galor - jag tycker att tv4 hädanefter ska vara med och skänka alla reklamintäkter som de får för reklaminslagen under galorna, men då är de säkerligen inte inresserade av att vara med.

Nej, skänk pengar till en lokal insamling i stället. Det finns mängder med små föreningar som säkerligen har någon vänort. Det har vi här i denna lilla håla som jag bor i. Här är det insamlingar till barnhem i ett land i gamla östeuropa. De enda pengar som används till annat än gåvor till barnen, det är för diesel till lastbilen och färjan över östersjön. Chaufför, lastbil och andra som är med lånas gratis av snälla företag som ställer upp. Detta gör att ca. 99 procent av alla medel som samlas in kommer dit som det verkligen behövs. ÄKTA solidaritet kvar med andra ord.

Micke

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0