Avfallskvarnar.

Många är de här i värmland som i dagarna har fått reklam om dessa produkter. Men det största problemet är kommunernas ovilja att ändra i sina system så att dessa ska kunna användas. Det finns de kommuner dock som är undantagna, men inte min hemkommun. Här var ursäkten - det är för dyrt att ta hand om avfallet och vi har inte kapicitet till det på reningsverken och så hotade de personen som använde den med vite.. Hmm, så miljömässigt tänkande ska hotas med vite? Inte bra och som jag tycker - inte rätt.

Vi är många som lever i lägenhet och som inte har möjlighet att kompostera utan då är det tyvärr bara sopkorgen som är alternativet för matavfallet. Detta är ju inte bra. Kanske det är läge för kommunen att ha en separat soptunna så att man kan kasta komposterbart avfall där? Sådant system finns ju redan i vårt grannland Norge. Detta innehåll skulle man säkerligen kunna göra mycket nyttigt av i stället för att bara elda upp det, saker och ting som jag inte tänker skriva om här då jag saknar kunskapen, men kommentera gärna om någon har.

Micke

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0