Maktens Sverige.

Sverige styrs idag av ett mycket fåtalet personer som med all rätt kan kallas för en maktelit. En makelit som gör allt för att roffa åt sig så mycket de kan på många olika sätt. Man hade hoppats på att denna elit inte hade nästlats in sig inom arbetarnas led, men det verkar ju snarare som att de verkligen har gjort det och detta är något som jag inte gillar. Så vad kan vi då göra åt saken? Kan vi göra något åt saken? Har vi några bra medel som vi kan sätta emot?

Ja, det har vi och ett av de kraftigaste medlen vi har, det är våra pengar. Sparpengar, fondpengar och pensionspengar. Vi är ju några runt om i Sverige som inte har ett så högt sparkapital eller fondkapital, men alla har vi ett pensionskapital som vi själva kan styra över till olika bolag som inte har bonusar, fallskärmar och fantasilöner. I det oranga kuvertet så har vi lite olika summor och dessutom så kommer det nya pengar varje år i varierande storlekar. Men det är ganska intressant att tänka på att våra summor tillsammans blir enormt många miljarder, miljarder som denna maktelit vill komma åt för att förvalta och plocka avgifter av. Miljarder som de kan investera och tjäna pengar på. Dessa miljarder är en verklig maktfaktor mot denna maktelit.

Under veckan som var så sällade sig SEB och AMF pension till skaran, som visar vad de går för. Vi skiter i dig och plockar åt oss allt vi kan skaran är det jag pratar om. Sen, när det börjar osa hett om öronen på dem, när journalisterna börjar skriva om det, ja då blir det krismöten där de gör det som de kan för att släta över det hela. Varför? Jo, för att de är rädda om företagets kapital och för vad som kan hända om spararna plockar ut sina pengar. Men sen, när den värsta stormen har lagt sig, så kommer denna elit att smyghöja sina förmåner, löner och bonusar igen och vi är tillbaks på ruta ett i alla fall - OM inte vi sparare har ögon/öron med oss eller i bästa fall reagerar från första stund och plockar bort vårt maktkapital och för in det i ett bolag som styrs på ett annat sätt. Det har jag gjort.

Jag var och kommer aldrig att bli kund i SEB så det var ingen större mer fara att skita i det bolaget. Swedbank har jag redan avslutat mina kontakter med så det styrs lika värdelöst. Idag så har jag nu flyttat mina PPM pengar från AMF Pension till KPA etisk ränte fond. Detta har också sambon gjort och jag hoppas att många andra kommer att flytta sina pengar från AMF till något annat bolag som inte har en massa bonusar och maktgalna ledare. Men tyvärr så tror jag inte att det kommer att bli så, då tyvärr allt för många bara stoppar undan det oranga kuvertet utan åtgärd, när ni egentligen skulle behöva ta tag i det.

Micke

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0