Bostadsbidraget.

I vårt underbara land, Sverige, så har vi många sociala skyddsnät som hjälpa oss om det behövs. Detta är bra, men några är lite för bra för att man ska anse dem vara nödvändiga och de pengarna som dessa kostar kan vi använda på andra sätt.

Om jag hyr en lägenhet idag och inte tjänar nog mycket pengar så har jag rätt till bostadsbidrag om jag själv väljer att söka det. Men samma rättighet har jag också till bostadsbidrag om jag äger mitt hem. och detta tycker jag är fel. Denna form av boende är ju en uppkoppling av kapital som kan säljas om man behöver dem och varför ska vi svenska skattebetalare vara med och finansiera någons egna boende för att de i framtiden ska sälja dem?

Det finns så många som lever på absoluta excistensminimumet i dag i Sverige och vi har inte ens råd att gå till tandläkaren många i Sverige idag och då kan man skjuta över detta kapital som frigörs i och med att denna förmån försvinner. Visserligen så rör det sig förhoppningsvis om mindre summor, men det är ändock en summa och många bäckar små.... Ja, ni förstår säkerligen hur jag menar.

Avskaffa rätten till bostadsbidrag om man äger sitt hem.

Micke

Kommentarer
Postat av: nesse

ja kan hålla med dig.. ja äger hus å har lån på det .. känns ju fel att andra skattebetalare ska ge mig pengar så ja kan betala banken..

2009-05-02 @ 17:52:42
Postat av: Micke

Ja, det gör ju det....... Eller vi kanske ska införa att staten köper hus till alla... Bara att ställa sig på kö då, sak samma när det gäller bilar... Snart en kommunistisk stat här igen. Tvi vale!!

2009-05-02 @ 17:56:21
URL: http://cyberbuddha.blogg.se/
Postat av: nesse

en kommunistiskt stat är egentligen inte fel.. ideologin är inte så dum... om den hade funkat..vilket den inte gör...

2009-05-03 @ 03:42:03
Postat av: Jeanette Edvardsen

nja fast jag håller nog inte med dig helt där. Många som bor i hus (nu menar jag vanliga hus, inga lyxkåkar) har ju billigare månadskostnader än de som bor i lägenhet. Om de då e ngn som behöver bostadsbidrag men inte får de pga att de äger sitt hus o tvingas sälja o bosätta sig i en lägenhet kanske de även tvingas söka försörjningsstöd, och det förlorar vi alla på....

2009-05-06 @ 22:06:07
Postat av: Ole Aarsand

Jag är en som lever på existensminimum i dag men jag kan ändå köpa mig ett hus så att jag i framtiden (8-9 år) kan leva hyggligt på mitt existensminimum just tack vare bostadstillägget som det är i mitt fall. Jag hade inte haft en chans att göra detta annars. (Privat avtal mellan mig och fastighetsägaren via advokat, sk hyrköp). Nu vet inte jag om bostadstillägget är påtänkt här men bostadsbidrag har jag aldrig haft rätt till då jag inte har barn eller under 25 år så det är verkligen inte alla som får bostadsbidrag.

2009-05-07 @ 09:42:20
Postat av: Jeanette Edvardsen

Vad anser du om min åsikt Micke?

vill bara få igång en diskussion:-)

2009-05-07 @ 21:36:33
Postat av: Micke

Till Jeanette.



Jag gillar att ha en debatt och startar gärna en.



Nu så är det ju så att om man säljer en fastighet så går man förhoppningsvis med vinst på försäljningen och i och med det så har man frigjort kapital och har man hög inkomst eller pengar på banken så får man inget försörjningsstöd (socialbidrag) och man ska inget ha heller.



Den gemensamma kassan ska vi vara ytterst rädda om och den ska inte missbrukas på det sätt som det görs idag på många sätt och vis.



Fortfarande ett nej från min sida till bostadsbidrag till dem som redan äger sin bostad oavsett om det är lägenhet eller fastighet.



Micke

2009-05-08 @ 20:03:56
URL: http://cyberbuddha.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0