Sammanslagning?

Allt eftersom Sverige förändras så måste vi alla följa med i utvecklingen. Fler och fler företag slås ihop för att få samordningsvinster och detta är det väll både för och nackdelar med som det mesta här i livet.

Vi har just nu politiker som sitter och funderar samt förhandlar om en sammanslagning mellan västra Götalands regionen och region Värmland. Ja visst, det kan säkerligen vara en bra lösning på många sätt och vis.

Jag tycker dessutom att vi här i västra delen av Värmland ska tänka lite på denna sak och kanske slå ihop Arvika och Eda kommuner. Samarbete inom många områden sker redan idag på många sätt och det är bra och vi har enormt mycket gemensamt annars också, så varför inte?

Jag ser inga direkta nackdelar med det i alla fall. Visst, det finns säkerligen någon som kommer att tro att det finns områden som kommer att bli bortglömda, men det tror inte jag. Det finns dessutom några som tycker att det är fel att makten kanske kommer att koncentreras till Arvika, men då avstånden inte är längre än de är så tycker jag att denna debatten bara blir patetisk.

Nej, jag ser bara fördelar med en sammanslagning där vi gemensamt kan stå mycket starkare i många frågor som kommer på vårt gemensamma bord idag. Fram för en folkomröstning i denna fråga i både Arvika och Eda kommun vid nästkommande kommunalval.

Micke

Kommentarer
Postat av: Ole Aarsand

Det vore kanske inte helt fel men vad ska man kalla den nya kommunen? Edarvik, Arveda eller nåt helt annat? Förslag?

2009-05-07 @ 09:33:49
Postat av: Micke

Förslag om vem ska leda kommunen och vad kan heta blir en sak för framtiden att utvisa. Ett förslag från min sida om vad kommunen ska heta är Jösse Kommun då båda nuvarande kommunerna ingår historiskt sett i Jösse härad.

2009-05-07 @ 20:14:53
URL: http://cyberbuddha.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0