Patetisk debatt om Grisuppfödning.

Tänka sig att några få inkompetenta personer som skriker något så innihelvete högt de kan och dessutom orkar få med sig "sensation" journalisterna på tv4 i det hela orkar skapa ett sådant helvete för många grisuppfödare.

Fakta är:

1. Grisar äter allt du kastar till dem. Även sina döda kamrater direkt som kamraten har fallit.

2. Höns hackar på varandra och ibland så hackar de ihjäl varandra.

3. En bonde är inte vaken dygnet runt och har inte sina grisar/hönor under EKG övervakning.

4. Dessa som har fiilmat grisarna hhar olagligen gått in nattetiid och filmat.

5. Inga djur är egentligen avsedda att ha inspärrade. Ska vi släppa ut alla som gör det? Grisar, Hönor, Kossor, Hästar, Kanariefåglar, Marsvin, Hundar, Möss etc etc etc.

Hela denna debatten är bisarr. Tyvärr så finns det personer som inte ska ha djur. Det kommer det alltid att finnas oavsett hur mycket lagar och regelverk man skapar. Men jag är ganska säker på att samtliga av de nu anmälda bönderna har en mycket bra djurhållning i stort och att det är olyckliga omständigheter runt om hela det inträffade. Det finns som sagt var, ingen teknisk eller personlig chans till att bonden ska kunna ha koll på sina djur var eviga sekund.

Det som jag tycker är än mer förvånande är att Konsum Värmland, Scan och diverse politiker är så trångsynta att de hänger på detta utan att tänka efter. De ska säkerställa heter det. Något som säkerligen redan är så säkert som det kan vara. Men det är väll populistiskt rätt att göra så.

Micke

Kommentarer
Postat av: H51

Visst. tycker som du i stort. Media har alltid sökt efter sensationer i alla sammanhang. Det är det tabloid journalistiken går ut på, men man får ju onekligen avsmak för griskött och bilderna som har visats förhöjer inte min julstämning precis. Dessutom håller jag med om pressens syn på att det är för jävligt att höjdare som sitter i position att föra talan för hela branschen skall visa sig ha så dåligt koll på sin djursättning. Det kan ju aldrig vara bra för producenterna i stort. Totalt fiasko för VDn! Avgå för fan! Denna skandalen måste ju sänka många mindre producenter i en redan trång bransch. Förmodligen har denna stordrift stora bidrag från EU (ren spekulation)vilket också försvårar för de små. hur som helst kan jag inte glömma bilderna jag sett och ta mig fan tror jag att jag hoppar över skinkan i år. Får laga en god Jansson som jag brukar istället. smakligt måltid era gris kannibaler ätare.

2009-11-27 @ 06:22:38
URL: http://www.svanhus.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0