Demokrati i EU

Ja, då har Irland återigen fått säga sitt i EU omröstning för att bli fullvärdiga medlemmar till allt vad Eu innebär. Kan detta evinnerliga tjat kallas för demokrati?

Folket säger sitt, liten omförhandling, folket säger sitt, liten omförhandling, ja, inte konstigt att folket tröttnar och röstar kanske inte alla gånger som de borde för att bli av med tjatet,

Frågan är om det är så här som vi ska göra för att utvidga EU om vi nu tycker att det ska utvidgas överhuvudtaget. Den frågan låter jag vara obesvarad. Åsikterna går isär också hos mig. Finns för och nackdelar med allt här i livet.

Ja, i Sverige så låter vi våra förtroendevalda politiker avgöra denna fråga i riksdagen. Ja, det är ju också en sk. demokratisk process. Tycker att den kan vara bra då vi slipper en massa omröstningar bara för att folket ska tröttna och de förtroendevalda till sist får sin vilja igenom i alla fall. De pengarna kan läggas på andra saker. Demokrati eller diktatur - ja, kalla de vad du vill.

Men jag gillar inte förfarandet i alla fall. Jag tycker att om folket har sagt nej, då ska man som politiker verkligen ta sig en funderare och tänka till och inte fortsätta mala på i de gamla spåren. Det är så man skapar ett politikerförakt.

Micke

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0