Skolan i förändring.

Det rent pedagogiska i skolan och hur man lär ut och vilka ämnen man ska lära ut, det låter jag vara osagt eftersom jag inte är rätt person att yttra mig om dessa frågor. Men som förälder så börjar jag att fundera när man ser alla läxor som barnen får hem hela tiden, redan i en väldigt tidig ålder. Vad kan man göra åt dessa? Inte mycket eller?

Jag tycker att vi i Sverige måste överväga att se oss om efter annan period att gå i skolan. Kanske dra ner på antalet lediga dagar (loven). Är det nödvändigt att ha ett uppehåll på 10 veckor på sommaren? Kanke räcker med 4 eller 5? Då får man automatiskt en massa extra bra pedagogtid till eleverna och inte på en amatörnivå som det bli när jag som förälder ska försöka på att lära mitt barn.

Sedan kan man alltid diskutera olika antal veckor eller införa ett extra år i skolan eller vad som helst, men det är mycket som händer inom skolan värld och många ämnen som tillkommer och enormt många saker som våra små barn ska lära sig.

Jag ville med detta bara väcka tanken, sedan kan vi diskutera i evigheter. Men tror det är läge att inte bara diskutera ämnen, betyg etc utan som sagt också studietiden.

Micke

Kommentarer
Postat av: Bo Sundbäck

Detta är intressanta tankar Micke....

2009-10-12 @ 13:17:42
Postat av: C Magnus Berglund

Det är så att vissa friskolor väljer att köra läxfritt. T ex Klaragymnasiet (fd Infokomp) kör utan läxor och är så populär bland eleverna att många är kvar efter skoltid, mest för att lärarna gör att eleverna vill lära sig, snarare än att döda intresset med läxor. På så sätt får dessa elever ett bättre resultat än de som sitter fast i skolor som klamrar sig fast vid en gammaldags barnuppfostran. Rent pedagogiskt kan jag inte se några skäl att ha läxor. Mer att skolan kan tänkas följa en dold läroplan som gå ut på att sortera de som lyder när läraren ger läxor och belöna dessa med högre betyg. På så sätt får man lydiga tjänstemän som inte tänker själv. Och det kan också vara förklaringen till varför samhället ser ut som det gör på vissa områden.

Som jag brukar säga: Om vi hade ett departement för "hur tänkte dom här"-frågor skulle det vara Sveriges största departement. :)

2009-10-12 @ 18:31:57
URL: http://cmagnusb.wordpress.com
Postat av: vickan

hej

har ju en son som går i klass 7,på drygt 2 månader har han haft 2 läxor,Så då undrar man ju när de mindre barna har ca 4 läxor i veckan och de större barna i stort sett inga läxor alls

2009-10-28 @ 22:23:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0