Skolan och vad barnen lär sig.

När jag gick i skolan (börjar på att bli många år sedan), så var det viktigaste att man kunde stava rätt och att man klarade av att räkna rätt. Man skulle dessutom skriva snyggt och prydligt. Visst ett och annat stavfel har jag än, men har i alla fall en hyfsad stavning.

När jag nu ser mina barn i skolans värld och jag sitter och hjälper dem med läxor är det enormt intressant att man som 11 åring ska lära sig om varför det är bördigare i vissa delar av landet, varför Hallandsåsen finns, vart olika sjöar och städer finns i Sverige, stavning på engelska lättare fysik och kemi. Men, de ska inte kunna gånger tabellen utan till för att enklare ta sig igenom livets matematiska problem eller kunna stava rätt på svenska. Ganska konstigt måste jag säga. Sen om detta är ett problem som finns på skolan till mina barn eller som bara mitt barn har, det vet jag inte då jag inte detaljstuderat läroplanen. Men skrämmande är det oavsett.

Läsa, skriva, stava och räkna är det viktigaste att få med sig från skolvärlden förutom det sociala engagemanget. Resten får komma i andra hand uppåt i skolåren.

Micke

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0