Hyrläkarsystemet återigen

http://www.nwt.se/asikter/debatt/article581832.ece

Inte helt oväntat går nu Henrik Bäckström (Förbundsdirektör för branch- och arbetsgivarorganisationen Bemanningsföretagen inom Almega) in i debatten och försvarar hela systemet som om det vore något bra (se länk ovan). Han bemöter kritiken med att kostnaden för denne inte alls är så stor som landstingens egen kostnad etc. Allt detta kan ni läsa om i länken ovan.

MEN - vad denne man inte berättar är att en klar majoritet av de läkare som är ute och jobbar via bemanningsföretagen redan har en grundanställning hos något landsting och har tjänstledigt från detta. Visserligen utan lön, men vilka tror ni löser denna bemanning? Jo, en annan hyrläkare och i och med detta så är detta ett system som håller sig självt under armarna. Varför blir man då hyrläkare? ja, inte kan det vara för någon annan anledning än att man ser till att få så mycket pengar för sina tjänster, precis som jag skulle ha gjort om jag hade den möjligheten till det.

Med detta system så ger man inte landstingen något annan alternativ än att man måste ha det igång och fler och fler kommer att jobba med detta system och en onödig kostnadsökning på 689 miljoner kronor (enligt artikeln ovan) fastän jag tvivlar starkt på sannhetsgraden i denna siffra så jag vet vad min gamla arbetsplats (avd 2, Arvika sjukhus) betalade i genomsnitt för våra hyrläkare och den siffran för oss var då för 2 år sedan (300.000 kronor/månad; 3.600.000/år/läkare). Så denna siffra betvivlar jag med andra ord enormt starkt. Och vi hade alltid hyrläkare på den tiden.

Men det är klart att den Förbundsdirektör måste säga annat, denne bevakar ju bara sina intressen, sin arbetsgivare och sitt jobb - vem vill orsaka sin egen arbetslöshet?

Micke


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0