Demokratin inom PIRATPARTIET

Jag har förr under åren varit medlem av SOCIALDEMOKRATERNA och sett hur demokratin fungerar internt inom det partiet och tänker inte kommentera den något mera för det är inte det som rubriken handlar om.

Demokratin inom PIRATPARTIET är i alla fall på ett helt annat plan. Det kan bero på många saker. Dels är partiet ungt, dels är det under en enorm utveckling och dels har det ett nytt tankesätt och jobbar med andra verktyg. Den interna demokration om vem som utser vem är inte direkt demokratisk just nu, men samtidigt vet jag att det jobbas med denna fråga internt på ett sätt som kommer att stärka partiets demokratiska grundplatta i framtiden. Detta ser jag framemot.

Något som jag upplever just nu, det är på det sättet som PIRATPARTIETS riksdagslista tas fram på. En intern omröstning där samtliga medlemmar får vara med och plocka ut 22 kandidater som de vill se på riksdagslistan. Vilket annat parti har ett sådant system? Jag, vet då inget där samtliga medlemmar kan vara med och ta ut en gemensam lista. Hur gör man det då? Jo, man utnyttjar internet och det interna medlemsregistret och erbjuder alla att vara med och rösta under en period. Och valdeltagandet är ganska bra, mycket bättre än inom mina gamla led i alla fall och det kommer att stiga ytterligare.

Ja, det ska bli intressant att se hur det skutgiltiga resultatet kommer att bli. Här har ni en länk till partiledare Rick Falkvinges blogg om hur statestiken län för län och valdeltagandet såg ut då.

Spännande utveckling och ett spännande år.

Micke

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0