En person en röst.

Ja, det är lätt att skylla på att det svenska sättet att rösta och det är klart att det finns säkerligen saker och ting i det systemet vi har som kan förändras så att det blir bättre. Insändaren jag skriver om finns här och i dagens VF.
Men, glöm inte att du också i Sverige har möjlighet att kryssa och stryka på valsedlarna. Dessa personröster räknas då in i systemet och listan görs om efter det. Om det nu blir nog många procent som röstar med kryss på den personen. Sen har vi den underbara rättigheten att själva engagera oss i ett politiskt parti och själva vara med och yttra oss om hur riksdagslistan ska se ut före valet. Jag är medlem i PIRATPARTIET och har för där varit medlem i SOCIALDEMOKRATERNA och jag har varit med och röstat på listorna inom de båda partierna, dock inte i år då på SOCIALDEMOKRATERNAS utan jag har röstat på PIRATPARTIETS riksdagslista och lagt mina 22 röster som jag tycker i den ordning jag själv tycker är bäst.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0