Djurrättsaktivister - svensk maffia eller civil olydnad?

Att svenska aktivister använder lite suspekta metoder, det har vi ju alla vetat om en längre mer tid. De bryter sig in på olika företag och demonstrerar mot än det ena än det andra. En del har stora organisationer bakom sig, men använder sig av icke våldsmetoder för att nå fram med sitt budskap, jag tänker på Greenpease. Deras metoder tycker jag är helt rätt och riktiga.

Men, som vi kunde se på inslaget på Tv3s insider, så finns det andra organisationer som använder sig av andra metoder. Där kanske inte det är budskapet som är det viktigaste, utan det verkar mest vara en massa förvirrade personer som tar till hot om våld och psykisk terror för att komma fram med sitt budskap och i tillägg till detta så använder de sig av direkt skadegörelse. Inte bra eller nyttigt på något sätt och vis i och med att budskapet slår tillbaks på budgivaren.

Skillnaden mellan organisationer som Greenpease och dessa andra huliganer är enorm. Greenpease stör och är i vägen för att komma fram med sitt budskap, men ingen människa hotas eller på annat sätt skadats och dessutom så står Greenpeace egna personer för det som de gör. Rak ryggat och ärligt och inte gömmer sig bakom smeknamn som den manliga fjollan gjorde som var med ost försvarade sina metoder i Tv3.

Visst, stå för det ni tycker, det ska man alltid göra. (Ni hittar mitt namn här på denna blogg också) Handla och kämpa för det ni vill, men gör det mot rätt personer. Det är inte skinnförsäljaren i Sverige som är den stora boven i detta drama utan det är helt andra personer. Samtliga skinnhandlare i Sverige har ingått ett avtal där djuren hålls helt i enlighet med de krav på god djurhållning som finns inom EU samt Sverige (Sverige har högre krav än EU). Vi ska däremot ta oss en titt på de verkligt stora bovarna i detta fallet som kallas för de stora producenterna. Jag är inte säker på vilka det gäller, men kan tänka mig att det är alla de stora kedjorna som finns. Deras kläder är oftast tillverkade i länder som har usla arbetsförhållanden och där man kan ta sig en seriös funderare över vart och hur de får tag på sina pälskragar och annat. Kina och Taiwan är några, och även de största producentländerna, för dessa företag. Här hålls olika djur i trånga burar och under andra vidriga förhållanden, de flås oftast också levande. Detta vet vi sedan många avslöjande reportage som har gjort av både svenska och utländsk media av olika de slag. Men inte fan vågar ni ge er både dessa bolag!

Jag har inga kläder eller annat som kommer från djur, ja mat har jag och har inga planer på att bli varken vegetarian eller vegan då jag gillar animaliska produkter. Ja, det är klart, jag har en plånbok av skinn (ox skinn), gör det mig till en dålig människa?

Nej, jag tror att anledningen till att ni ger er på en stackars skinnhandlare i en statsdel i Stockholm eller i någon annan Svensk stad, det är att ni är storstadsbor själva som bara ser era problem inom staden och knappt vet hur det går till utanför storstaden. Jag ser en bildsekvens framför mig, där storstadens människa står i en potatisåker, med en svensk bonde, och ska förklara hur man gör chips och att man friterar löven, men oj vad fel han hade. Jag kan också förklara för er att man inte retar strömmingen heller för att få den irriterad för att den ska kallas surströmming utan det är en gammal konserveringsmetod, kära hulliganer.

Micke

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0