Olagliga avgifter vid korttransaktioner i butiker.

Föga förvånad så har det nu konstaterats att vissa affärer tar ut en avgift för att få betala med kort i deras butik om summan man ska betala är under ett visst belopp. Denna avgift är i sig olaglig då det står i avtalet mellan tex visa och butikerna att sådana avgifter inte får förekomma. Frågan är: varför finns det avgifter överhuvudtaget för kortbetalningar i affärer? Varför ska en butiksinnehavare dels betala hyra för en eller flera som tar kort samt avgift varje gång denne terminal används?

När man använder ett kort i affär så sker alltså en elektroniskt transaktion som flyttar pengar mellan kortägarens konto och butikinnehavarens konto. Denna transaktion är alltså något som sker helt elektroniskt och som inte någon människa är inblandad i. Frågar man varför det finns avgifter så är det för att uppehåla servicen. Hmm, låter ju lite granna som om jag skulle kräva dricks i taxin annars kör jag inte. Konstigt och vridet system kan man också kalla det och så länge ingen klagar eller skriver om det så kommer heller ingenting att ske.

Som vanligt så går de svenska storbankerna ut och skandalerar om denna sak. Handelsbanken lovar kunden sin avgift tillbaks från banken om butiksinnehavaren har gjort fel men man måste kunna bevisa det på ett kvitto. Mesiga "folkets bank" swedbank vill att kunderna kommer in till banken så att de får klaga på de butiksinnehavare som gjort detta. Någon bank som skulle kunna tänka sig ta ut en årsavgift för kortet och bara andra fasta årsavgifter av sina kunder (både privarpersoner och företagare) det finns väll knappast - för då kan de ju inte gå med så stora miljardvinster som de svenska bankerna gör i dag. Sverige och finansvärden har gått från att man förr blev sedd som kund och man fick ränta eller betalade ränta av bankerna till idag så får man ingen ränta utan betalar en massa i ränta samt en enormt massa avgifter till än det ena än det andra. Det är viktigt att de svenska företagen redovisar sina avgifter när man handlar på avbetalning, men det hade varit bra om en sådan redogörelse och kunde komma från de svenska bankerna så att man kan se hur mycket vi svenska kunder betalar i avgift i genomsnitt/år både bland privatpersoner samt företag, men det är ni för fega för, kära finansvärd för då får ju den svenska kunden reda på sanningen.

Micke

Micke

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0