PPM förvaltare - helt värdelöst

Jag har skrivit om detta förr och jag skriver om det igen för de stora bankerna bara lurar er för att komma åt era ppm pengar och därigenom kunna få ut ändå mera avgifter från kunderna.

1. Jag testade Swedbank om hur de ville förvalta mina pengar och av någon anledning så ville de att alla mina pengar skulle placeras i just deras fonder. Varför? Jo, svaret är ganska enkelt - då får de nämligen in fondförvaltningsavgifter förutom att de tar en avgift för att förvalta dina PPM pengar.

2. De stora bankernas fonder går inte lika bra som de små. Ja, detta gäller ju även en hel del stora. Då kan man ställa sig en fråga - varför informerar inte bankerna om dessa fonder? Och om de gör det så är det högriskfonder som man inte ska välja utan de avråder till det?

TIPS - kolla in Baring Hong Kong China found. En fond jag har själv tillsammans med många. Fonden går bra som fan och min pension ökar som fan, varje år. Kolla in Simplicity India - En fond som för stunden går lite sämre, men som har gett jävligt bra avkastning historiskt sett. Kolla in Odin fonderna - också fonder som går jävligt bra historiskt sett. Alla dessa fonder har dessutom en ganska låg förvaltningsavgift - en aspekt som man också måste väga in i sammanhanget. Storbankernas avgifter är ganska höga, med tanke på det dåliga resultat som de visar.

Dessa fonder är de som jag brukar pendla mellan, men jag har också en hel del knutet i räntepapper och inte bara aktiefonder, lite försiktig måste man vara och enligt senaste prognosen så ska jag få lite över 30000 i månaden i pension. En pension som ligger avsevärt mycket högre än min lön idag, tackvare att förtjänsten är såpass hög som den är.

Lägg ner lite arbete själv. Du klarar det bättre själv, det är enklare än du tror.

Micke


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0