PPM

Oj, vad nöjd en person var som Aftonbladet.se hade gjort ett uppslag om. Han hade nu skaffat sig en fondförvaltare över sina PPM pengar och de hade ökat med 25% sedan dess. Inga större problem att göra det i dessa tider egenligen, är bara att placera sina pengar i en Hedgefond.

Jag blev aktiv i mitt PPM sparande för ca 2 år sedan, när jag bestämde mig själv för att det var dags att göra något. Jag spanade in flera hemsidor som har med ekonomi att göra. Ekonominyheterna.se, avaza.se, di.se, morningstar.se är de jag brukar använda mig av. Sedan så gäller det att vara lite risktagande i sina val om man vågar och för att vinna på börden så måste man vara beredd på att förlora, för att kunna vinna, sedan måste man tänka.

Jag hade till en början mina pengar i olika Rysslandsfonder. Ryssland är ett enormt stort land som verkligen behöver byggas upp och som håller på att byggas upp. Men när de började krångla med lite smågrannar som de har så drog jag mina pengar därifrån. Det fattar ju vem som helst att de stora investerarna drar därifrån i orostider. Jag flyttade mina pengar till Kina, Indien och Brasilien i olika fonder. Dessa länder är också stora och min totala fondförmögenhet fortsatte att öka. Tyvärr så var jag inte så snabb med att fatta mitt beslut i början av detta året då de första tecknen, från USA kom, så jag förlorade en hel del pengar (49000), men det börjar jag hämta in nu igen.

Detta kostar mig ingenting och de senaste två åren så har jag ökat min förmögenhet med över 200%, med en arbetsinsats på ca 20 minuter varje dag och med ett allmänt intresse för nyheter. Jag hoppas verkligen att jag lyckas hålla i denna trend så jag slipper vara en fattig pensionär en gång i tiden utan kan ha pengar så jag klarar mig själv. Men det är klart vill man så kan man alltid låta någon annan sköta sina pengar, men det kostar. Pengar som de tar från dina PPM pengar, pengar som du i din tur kan tjäna ytterligare pengar på och som kan vara trevligt att ha den dagen du väljer att gå i pension.

Två enkla råd när det gäller fondförvaltning:

1. Ta dig lite tid och sätt dig in i olika fonder och se dig om med sunt bondförnuft

2. Låt dig inte luras av de stora förvaltarna och framförallt inte av de svenska bankerna. Det är inga av de som lyckas bäst i längden, varken när det gäller PPM pengar eller privata fonder.

Lycka till.

Micke

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0