Sparbanken Finn

Nu bryter sig sparbanken Finn ur jättekoncernen Swedbank och ska bli en fristående bank i koncernen, precis som vår sparbank här i västra Värmland och som ni förstår så heter alltså banken här Västra Värmlands sparbank, VVS.

Detta kommer då med största sannorlikhet leda till att Sparbanken Finns ledning kommer att stå och skrävla om hur bra deras bank går och de kommer att stödja sig på den lokala förankringen. En lokal förankring som visserligen är jättebra om man verkligen har en ärlig anledning till det.
Men som vi har sett så leder det visserligen inte till en massa höga bonusar och fallskärmar till direktörer och andra i bankens ledning och det är ju bra. Men, det ger hellre ingen ränteavkastning till spararna i banken, inte om de följer samma spår som VVS gör. VVS har en inställning till sina kunder som innebär - Ingen ränta eller enormt liten, ganska hög utlångsränta, höga och många avgifter, lokala kontor i ganska stor omfattning, vinster som man delar ut till välgörande ändamål som medicinsk utrustning till det lokala sjukhuset (något som landstinget egentligen borde utveckla och inte bankens sparare) vinster som i stället kunde komma spararna till gagn. Sedan så skyller VVS på att de inte kan ge kunderna någon ränta för de har så många bankkontor.

Ja - Lycka till ni som är med i Sparbanken Finn. Jag hoppas verkligen att ni har en bankledning som ser er som kunder och inte som mjölkkor att dra avgifter ur som "vår" bank här i västra värmland gör - en bank som jag förövrigt tröttande på och gick över till en liten internetbank i stället. En bank som växt och som jag är jävligt nöjd med. Tyvärr så börjar räntorna dala där också och det gillar jag inte, så skärpning ni också - min bank Skandiabanken.

Micke

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0