Sparbanken - folkets bank?

Västra värmlands sparbank går ut med sloganen - "Vi tänker som du". De går ut och profilerar sig som en bank nära oss här i väst värmland och att de värnar om oss och om att de bryr sig. Stämmer detta? Tveksamt.

Jag satt för en tid och jämförde vad jag får för fördelar hos de olika bankerna som finns och valde efter mycket funderande att avsluta mitt konto på sparbanken. Vad gav de mig: Värdelös ränta (0,25%), avgifter på i stort sett allt och sedan en flinande VD som står i tidningen och talar om hur bra banken går. Vad gav den nya banken mig: Bättre ränta (4,25% på lönekontot och det finns de som har ännu bättre), mycket lägre antalet avgifter och de avgifter som är är lägre. Den enda nackdelen med den nya banken är att de inte har något kontor utan finns bara på nätet, men det leds av en stor aktör på marknaden.

Glad i hågen så bytte jag bank och dömm om min förvåning när jag häromdagen skulle gå och sätta in pengar på mitt eget konto via sparbanken. Expediten sade till mig: Detta är en nischbank (ursäkta stavandet, har bara hört om banker jag) så om du ska sätta in pengar på det så kostar det 100 kronor, sen flinade hon och sa vidare: De sa de säkert inte när du bytte bank, på ett hånfullt sätt. Satte i stället in pengarna via min sambos konto i stället som var gratis.

Började sen att fundera och kollade mig runt bland de andra monopolbankerna i Arvika och tänka sig. Båda de återstående bankerna tar inte betalt för att få sätta in sina pengar till andra banker och har därmed bättre kundservice. 

Man kan inte skylla på kostnader som banken har i detta fallet då arbetsinsatsen vid datorn max består av 30 sekunders arbete för ett pris av 100 kronor.

Så tänk på detta nästa gång du åker taxi och gnäller över att det är dyrt och om du har västra värmlands sparbank. Sluta klaga, du är redan van att betala.

Västra värmlands sparbank borde vara ärliga och byta slogan från "Vi tänker som du" till "vi utnyttjar dig" eller "vi skinnar dig".

Micke

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0