Min syn

Att vara taxichaufför är faktiskt ett helt underbart jobb. Människor är enormt tacksamma för en hjälp som vi ger varje dag. Ett handtag här och ett handtag där. Säker och lugn transport, ja i alla fall om man inte åker taxi i Stockholm för där är det kaos på det mesta.

Men jobbet har också sina baksidor. En central (i mitt fall resetjänsten som ägs av oss skattebetalare via värlandstrafik) har inte som regel att vi ska kunna ha raster under dagen och det händer allt som oftast att vi jobbar 10 timmar utan ordenlig matrast. Kissa gör man längs med vägarna och föda intas i form av en korv eller annat osund mat. Detta är inte bra och det är omänskligt av värmlandstrafik att se på oss chaufförer på detta vis.

Kollar man rent avtalsmässigt sett är det min arbetsgivare som har den skyldigheten att se till att vi chaufförer ska kunna ta en matrast. Men fungerar det rent praktiskt så? Nej, det gör det inte. Jag ser INGEN möjlighet till att min arbetsgivare ska kunna se till denna fråga då det är resetjänsten trafikledare som dirigerar oss i och med att vi är uppkopplade via en apparat som de skickar ut våra jobb på. DE sköter vår arbetsdag och inte arbetsgivaren. OCH om jag som chaufför inte utför det som kommer, ja då blir min arbetsgivare bötfälld. Hmm, och arbetsgivaren har ansvaret? Funderar på om resetjänstens anställda skulle vilja jobba i 10 timmar utan ordentlig rast? Någon som kan svara på det?

Micke

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0