Våldtar arbetslösa.

Efter tips från en läsare......

Att som socialtjänsteman KRÄVA att du ska stå till arbetsmarknadens förfogande är lagligt. Men är det lagligt att kräva att du ska jobba åt olika kommunala alternativ? I Eda kommun kallas det för AME och står för ArbetsMarknadsEnheten. I Arvika kallas det för Jobbcenter. Kollar man Socialtjänstlagen är det väldigt tveksamt och om man ska ut i en ska det göras under mängder med regler.

1. Praktik - SKA leda till ett arbete eller utbildning

2. Ska vara en upprättad handlingsplan innan praktik i samråd med den person det gäller.

Två villkor som inte soc uppfyller något värst ofta.

Sedan så blir man utnyttjad att göra diverse gratis arbete åt kommunen och ursäkten för detta är att de bara gör jobb som inte skulle ha blivit gjort annars. Hmm, ok.. Reparationer av möbler skulle inte ha blivit gjorda utan de skulle ha kastats. Vad är billigast? Blomarrangemang som görs - ok, de skulle inte ha gjorts. Sannering av lägenheter? Ja, det är ju egentligen en privat marknad som kommunen sparar en jävla massa på. Vi kan fortsätta länge till.

Hur ser det ut i din kommun? Har ni några personliga erfarenheter? Vad tycker vi generellt om detta? Kom igen nu gott folk?? Jag tycker detta är åt HELVETE.

Micke

Kommentarer
Postat av: Sven-Erik

håller helt med dig i denna fråga



sen så är det så här också att dom som jobbar inom AME är ju personer som inte kan få sig andra jobb



(man har så kallade lik i garderoben)

2009-12-20 @ 14:00:08
Postat av: Mariann

Har erfarenhet av detta, en erfarenhet som jag hade klarat mej finfint utan.. Men tyvärr...

1. För att få komma UT på praktik som SKA leda till ett jobb(vilket det ALDRIG har gjort för mej) så MÅSTE man först va på AME i ca 3 månader för att visa att man kan komma i tid, göra som man blir tillsagd OCH "uppföra" sej.. Jag kan LOVA att det är förbannat svårt att komma i tid, göra som man blir tillsagd och uppföra sej när man trivs som pesten å känner sej som ett utnyttjat dagisbarn.. Det man gör där är jobb som INGEN annan vill göra..

Visst man KAN få fast anställning på AME åxå, men vad är det för framtid?? Och man måste fortfarande visa att man är intresserad av att va där, en viss mängd månader.. Jag kommer ALDRIG klara av att va "skötsam" på ett sånt ställe.. Att man ska jobba 7-15.30 mån-fre, "gratis" på ett ställe där man inte trivs, det funkar inte.. Inte för mej iallafall.. Och ändå om man försöker och gör sitt bästa så SKA soc krångla med ALLT..

2. Ang. handlingsplan, ibland finns det en och ibland inte.. Det enda en handlingsplan går ut på är att man SKA få ett jobb.. Fortfarande inte funkat för mej, heller inte för 90% av dom andra..

Tycker att hela grejen är idiotisk, visst jag kan förstå att soc har vissa krav, men det har väl vi bidragstagare åxå!? Männskliga rättigheter finns det något som heter. Något som soc OFTA glömmer bort att finns..

Kan ta MASSOR med exempel på vad soc har gjort FEL i eda kommun.. Bara mot mej så finns det en hel drös.. Och hur olika alla bidragstagare blir behandlade..

Soc ger hellre pengar till alkisar å pundare än en ensamstående mamma..

Soc ger hellre pengar till alkisar å pundare ist för att hjälpa unga människor som mår psykiskt dåligt "hemma" att komma ut fån "familj" till nåt eget.

Vissa får precis vad dom vill av soc medans andra måste leva på en tunn tråd varenda månad..

Undrar hur dom gör..

Måste försigå ett riktigt rôvslickeri bakom stängda dörrar....

2009-12-20 @ 14:17:47
Postat av: Anonym

Har exakt samma tankar å åsikter ångående AME vet hur det funkar där så skulle inte skriva det bättre själv bra skrivet..Men det hära med att socialen ger mer eller hellre pengar till en missbrukare. har sj vart missbrukare fick leva på 1400kr i månaden det skulle räckatill klara mig på mat hygien partiklar kläder så levde jag i flera perioder 9mån var den längsta perioden sen har vart tre månaders perioder i omgångar från o till det är under existensminimum så snälla jag vet vad jag pratar om dom ger inte mer pengar till missbrukare istället gör dom det bara värre 1400kr i månaden är det konstigt att man fick sno mat ..nu är det några år sen jag hade med soc att

2009-12-21 @ 01:50:59
Postat av: Ahz

FoHar exakt samma tankar å åsikter ångående AME vet hur det funkar där så skulle inte skriva det bättre själv bra skrivet..Men det hära med att socialen ger mer eller hellre pengar till en missbrukare. har sj vart missbrukare fick leva på 1400kr i månaden det skulle räckatill klara mig på mat hygien partiklar kläder så levde jag i flera perioder 9mån var den längsta perioden sen har vart tre månaders perioder i omgångar från o till det är under existensminimum så snälla jag vet vad jag pratar om dom ger inte mer pengar till missbrukare istället gör dom det bara värre 1400kr i månaden är det konstigt att man fick sno mat bli krininell hellt enkelt ..nu är det några år sen jag hade med soc att göra och börjar hamna på rätt spår med mitt liv men aldrig AME igen då får dom hellre sätta mig på kåken......en som vart med om mycket myndigheterna skapar det monster de försöker

förgöra.. med denna politik som gäller nu ...Tja

2009-12-21 @ 02:06:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0