Barnens rätt till båda föräldrarna.

Nu så har det socialdemokratiska rådslaget tänkt till och de vill nu dela föräldraförsäkringen i tre delar i stället för som idag två. Detta kan man ju tycka vad man vill om, men min personliga åsikt är att förslaget i grunden är bra.

Det som varje politiskt parti glömmer bort i denna fråga är ersättningsnivån i föräldraförsäkringen.

80 % av lönen och efter en tid 180 kronor om dagen (denna kan självklart tas ut tidigare än i slutet också) och självklart ska staten ha skatt också.

Vem fan överlever på 180 kronor om dagen minus skatt? Jag gör det då inte. Jag vet även som småbarnsförälder att den första tiden är dyr samt ju äldre barnen blir så blir de också dyrare i drift. Men jag vet också om den glädje som våra små skänker oss.

Fram med en riktig ersättningsnivå till båfa föräldrarna och ge dem minst 80 % av lönen hela tiden de är hemma. Om det inte finns någon lön att basera ersättningen på så är det ju bra om ersättningen baseras på något och då är ju fortfarande 180 kronor om dagen ett hån.

Dax att de över detta gamla och förlegade system. Höj ersättningen till minst 80 % av lönen och höj grundnivån till 400 om dagen och all ersättning ska självklart vara beskattad.

Micke

Kommentarer
Postat av: Jeanette

Halloj, Jag håller självklart med dig om att ersättningen ska höjas, men anser också att ingen politiker ska bestämma över min och min sambos tid med barnen. Om det skulle bli lagstadgat med halva tiden var eller tredjedelar så innebär det att staten t.ex. ska bestämma hur länge jag kan amma mitt barn, (om man hårddrar saken) Självklart ska det bli mer jämställt vad gäller föräldradagar men lag o tvång är fel väg att gå, Det ska göras mer ekonomiskt gynnbart att vara hemma så kommer också fler män välja att stanna hemma. Men vi får inte heller glömma bort att vi i Sverige har det ganska fint om man jämför med andra länder, men allt kan såklart bli ännu bättre :-)

2009-01-05 @ 22:04:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0