Mördare?

Hmm, ja kanske en lite felaktig rubrik, men den syns.

Att ha husdjur har varit en tradition i många år i vårt avlånga land. Hur många år, ja det är ju svårt att säga hund och katt har funnits i evigheter så också akvarium med fiskar och olika fåglar.

Men, det har också kommit lite andra husdjur. Råttor, möss, kaniner, minigrisar, ormar och spindlar och andra mer eller mindre trevliga djur - beroende på vad var och en tycker.

Jag tycker att det får vara upp till var och en vilka husdjur de har. Sedan ska det självklart finnas riktlinjer om hur de ska skötas och att en del djur ska vara registrerade. Ormar, spindlar och ödlor, alla hundraser är djur som ska hållas register på. Lämpligt ställe att ha det registret på är hos kommunerna och ansvaret bör nog ligga på miljö och hälsa. Sedan så tycker jag att det ska framgå att det finns de djuren inne i bostaden om det skulle börja brinna tex. så att brandmännen är skyddade eller i alla fall har vetskapen att det förekommer dessa djur inne i bostaden. En skylt på dörren och en pärm i brandbilen där befälhavaren åker är att önska. Sen borde det inte vara en omöjlighet att införa detta regelverk heller.

Sedan får man ju ta sig en funderare på om det ska vara tillåtet att ha ormar, spindlar och ödlor i flerfamiljshus. Men det tycker jag inte ska vara lagstiftat att det ska vara ett förbud utan det kan lika gärna vara en ordningsregel från hyresvärden.

Visst kommer det att finnas de personer som kommer att bryta mot dessa lagar och regler som vanligt. Men det jag vill säga är att jag tycker inte att ett totalförbud mot tex ormar, spindlar, ödlor eller för den saken skull kamphundar är rätt väg att gå.

Micke

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0