Kina, EU, Censur, FRA

Inför och under OS i Kina så var debatten het över den kinesiska myndighetens censur av internet samt över dess registrering av vad folket gör på nätet. Många, förståsigpåare, yttrade sig i TV, radio och tidningar om att man kanske skulle inleda en blockad av OS. Vi fick flertalet larmrapporter om misstänkta brott mot de mänskliga rättigheterna från både folk inom det Kinesiska landet samt från olika människorättsorganisationer så som Amnesty. Vi har även vid ett flertal tillfällen fått larm om arbetsvillkor vid olika fabriker runt om i Kina. Fabriker som tillverkar produkter till McDonalds, Ikea och andra internationella storbolag. Arbetsvillkor som gäller obetalda löner, slaveriliknande villkor, barnarbete etc som vi här i Sverige och den övriga civiliserade världen förkastar.

Hur får vi då reda på dessa saker inifrån ett stängt land, en diktatur? Jo, genom det fria ordets makt i och med att vi i Sverige har åsiktsfrihet och för att journalisterna kan skydda sina källor i och med sin meddelarskyddet och källskyddet som förre justiceminister Thomas Bodström drev igenom inom EU trots att det strider mot den Svenska grundlagen och som nuvarande Justicieminister Beatrice Ask gör allt hon kan för att ytterligare förstärka.

Ser man nu vad som håller på att hända inom den Europeiska Unionen angående telekompaketet som Frankrikes president Nicolas Sarkozy så starkt arbetar för samt drivit igenom i Frankrike, då blir den bistra verkligheten allt annat än vacker. Nu ska internetanvändare, utan rättslig prövning innan, kunna stängas av från internet i väntan på rättegång. Jag trodde i min enfalld att man var oskyldig tills man blivit dömd vid en rättslig prövning och att man hade rätten till informationstillgänglighet och rättigheten till att kunna kommunicera med andra i ett demokratiskt land som Sverige, Frankrike och övriga EU. Men uppenbart är dessa mänskliga rättigheter något som vi inte ska ta allt för säkert på i en nära stående framtid. Lobbyisterna har helt andra intressenter än våra mänskliga rättigheter.

Det behövs en motvikt mot dessa intressenter inom den Europeiska unionen och då de Svenska Moderaterna och Socialdemokraterna röstar lika i nio fall av tio inom unionen så är inte den möjligheten stark att de kommer att hjälpa oss att behålla våra rättigheter i denna fråga då ingen av dem aktivt jobbar mot detta förslag utan försöker möta kritiken med tystnad.

Jag kommer att lägga min röst på piratpartiet då jag anser att denna fråga är en grundsten i min demokratiska rättighet, min rättighet att få yttra mig i ord och skrift. Dessutom så är Piratpartiet det enda parti som aktivt har sagt att detta är deras viktigaste fråga inför Europaparlamentsvalet, samt kommande riksdagsval.

Demokrati är folkets makt, folkets frihet. Diktatur är statlig kontroll och envälde.

Micke

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0