Miljö, kollektivtrafiken, skogen och en vis gammal man

Visst är det bra med alla dessa idéer som våra politiker har om hur vi ska minska alla utsläppen som vi människor är skyldiga till. Vi ska göra än det ena än det andra och det är den lilla människan som ska göra det. Vi ska källsortera, köra miljöbilar, vi ska använda så lite ström som möjligt etc etc etc. Men när de stora gossarna ska göra något så ska det göras med pompa och ståt och ju större ju bättre för då kan vi slå varandra i ryggen och tala om hur duktiga vi är.

Det största vi kan göra för miljön som land vore ju att slå ett slag för kollektivtrafiken som vi har. Tänk er inom eu att ha helt gratis kollektivtrafik, bara man bokar sin resa minst 3 veckor i förväg om man ska åka längre än 5 mil för att på detta sätt säkerställa att det kommer fordon med nog många platser. Vore dette en omöjlighet att genomföra eller är detta framtiden.

Jag tror att det kan vara en del av framtiden, men samtidigt så kommer det att vara en omöjlighet, för den ständiga frågan som dyker upp är - vem ska då betala kalaset? Eftersom det ska vara helt gratis så finns det ju bara ett svar på denna fråga och det är staten som är vi skattebetalare. Prislappen för detta förslag är enormt stor, det är jag väl medveten om, men vad blir prislappen om vi inte gör något åt koldioxidutsläppen med förödande miljökonsekvenser till följd. Hur vi än vänder och vrider på detta så kommer prislappen ändå och det värsta av allt är att det kanske redan är för sent, men vi kan ju lindra effekterna i alla fall.

Min farfar sade till mig för många år sedan - skogen mår inte bra. Jag frågade hur han kunde veta detta, om han kunde prata med skogen på något vis. "Titta på träden" svarade han. "En gran ska ha kottar vart 7e år och nu har de det varannat år" "Gran och tall vill föryngra sig, för att de inte mår bra." En kommentar från en man som har levt den mesta av sin lediga tid i skog och mark.

Alla måste vi göra något åt detta problem som framtiden har i sitt sköte till oss. Du, jag, vi tillsammans.

Micke

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0