Förändring vid maktskifte?

Vi har nu under en lång tid sett att regeringen Reinfeldt har raserat den svenska välfärdsmodellen på många områden. Vi har en opposition som står och skriker om detta vid sidan av och som tjänar % i undersökningarna inför stundande val. Men vad kommer att ändras efter valet? Bra fråga, men jag ska lista vad jag tror inte kommer att förändras:

1. Jag tror att en S - ledd regering inte kommer helt att gå tillbaks till den gamla modellen i sjukförsäkringsmodellen. Något var tvunget att göras, för alldeles för många utnyttjade det. Men den väg som är nu är inte heller bra då allt för många blir tvingade att leva på socialbidrag då de inte får någon hjälp någonstans. En medelväg kommer att skapas.

2. Avdragsrätten för fackföreningsavgiften och a-kassan kommer inte att återföras

3. Inte heller kommer avgiften att sänkas till facket eller a-kassan utan självfinansieringsmodellen kommer att stå kvar.

4. Konungahuset kommer att finnas kvar - fastän detta har varit ett krav sedan S startades.

5. Pigavdraget kommer att vara kvar och tjänstefolkets tid är tillbaks i det offentliga. De har funnits där hela tiden, men nu har det blivit ett vitt arbete och inte ett svart.

6. Vattenfall kommer vidare att ge staten miljarder i vinst, men här tror jag MP kommer in och kräver att en del av vinsten ska gå till forkning.

7. FRA kommer att finnas kvar utan förändring och en S regering kommer att gå med på ACTA.

Jag, så tror jag det kommer att bli, men är ju enormt många flera frågor än detta.

Micke

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0