Svar på Insändare i Arvika Nyheter 19/10 - 2009.

Länk till insändaren hittar du här: Klipp in i din webläsare.

http://www.arvikanyheter.se/websidor/vecka/AN-091019-hela.PDF

Replik till D.F. på insändare 19/10-2009.

Först och främst så ska jag förtydliga att Piratpartiet inte i dagsläget kandiderar till kommunfullmäktige i Eda kommun till valet 2010. Intresset bland medlemmarna (i dags läget 27) är för lågt för att delta på listan. Tiden är ännu inte ute för ett deltagande, jag hoppas fortfarande på att vi ska till ett deltagande.

Vidare så ska det tilläggas att det är jag som skrivit mina personliga åsikter som representant för PP i Eda kommun. Dessa är ingenting som är förankrat inom något parti och kan självklart ändras om flera väljer att engagera sig i partiet och dess politik. Vi har i stort sett inga "piskor" uppifrån att rätta oss efter och det är underbart!

Vi pirater har ALDRIG sagt oss vara ett enfrågeparti utan vi gick till val till Europa parlamentet på en fråga. Då tolkades detta som att vi inte kunde annat än den frågan. Precis som man till en början dömde ut miljöpartiet och som faktiskt idag har en mycket stark påverkan inom politiken på många områden. Jag vet att riksdagsmän har kastat många glåpord efter oss, lobbyist är ett av dem.

Angående den kommunala ekonomin och en eventuell kommunsammanslagning. Ja, du hur ska denna gå till? Jag har medvetet valt att inte komma med förslag om vad kommunen ska heta, även om jag personligen har ett förslag på det också och det är för att inte styra frågan för mycket åt håll. Mitt förslag är att en gemensam arbetsgrupp från Arvika och Eda tar fram ett förslag i frågan och sen låter folkomrösta om frågan. Visst kostar detta pengar, men frågan är om det är rätt att inte låta folket vara med och avgöra? Mitt förslag på kommun namn är för övrigt Jösse kommun, så fick ni reda på det också. Vad man sparar? Ja, bra fråga men för mig så är inte detta en fråga om mängden man sparar utan just på att man sparar. Delsa på en mindre, gemensam och effektivare organisation samt färre antalet politiker. Jag vill för övrigt ta bort arvodes delen för våra förtroendavalda politiker i Eda kommun innan dess. Visst, här handlar det inte om stora summar utan det är mest en principsak för mig. Om jag måste välja mellan att köpa böcker till skolan, sängar till äldrevården, behålla en undersköterska eller två eller något annat nyttigt eller att ge våra förtroendevalda 1,44 miljoner kronor/år - ja då är då inte valet svårt för min del. JAG har dessutom tron på att det ALDRIG för sent för att göra något OM man verkligen vill, men INGEN kan göra ALLT själv.

Tack D.F. för att du skrev det själv i din insändare. Katastrof avtal ska inte ingås av kommun och dess ledning. Varken med företagare/lycksökare eller med anställda som vi har inom kommunen. Lika lite som att jag tycker att en Bankdirektör ska ha bonus när banken går back eller att aktieägare ska ha utdelning när företagen går minus eller att riksdagsmän ska ha riksdagslön resten av livet efter åtta år i riksdagen så tycker jag inte heller att en kommunchef ska bli utköpt för att han/hon gjort ett dåligt jobb eller inte. Sen vet jag inte exakt vad anledningen till att vår kommunchef blev utköpt för det är ju tystnad om det efter avtal, men en sak kan man ju säga. Det hände ju saker i kommunen på den tiden i alla fall och det var inte bara en massa gnäll i tidningarna, sen visst kan saker och ting hänt för snabbt.

Angående hur vi vill fördela skattemedlen? Ja, bra fråga. Är ju ganska bra som det är. Men tanken över vad man gör, varför man gör en viss sak måste in i politiken. Ta tex byggnationen av den nya trottoaren i Åmotfors som går till bruket. Varför bygdes den? Det går ju nästan aldrig folk där ju. Men många tusen kostade den. Ta uppsnyggningen av torget i Åmotfors. Visst behövdes den. Men såg man inte katastrofen komma? Varför ska man lägga ner 2,5 miljoner på mera handelsområden i Morast? Varför lägga ner pengar på än det ena än det andra för att några år senare lägga ner det? En ekonomisk plan borde ju läggas upp. Varför ska vi driva en liten skola här och en liten skola där? Allting måste det tittas på och i det läget som vi befinner oss i så kan vi inte bara titta på hur vi sänker utgifterna utan vi måste också undersöka hur vi kan höja inkomsterna. Tyvärr har det i alldeles för många år bara kollats på utgifterna i denna kommun och alldeles för många politiker har varit för rädda för att se till hela kommunens bästa och inte bara till sin ort.

Angående sopförbränningen är det svårt att säga om den är bra eller dålig för miljön med ett enkelt svar. Det jag har konstaterat är att båda leden måste öppna ögonen och öronen för varandras argument och konstatera att denna fråga är inte enbart bra eller dålig utan det är som vanligt både fördelar och nackdelar med den. Miljömässigt tror jag att sopförbränningen inte är nyttig, lika lite som att jag tror att all eldning av olja som sker i Åmotfors (Bruket, Skolan, Eda bostads fastigheter) är speciellt nyttig den heller. Men vad är värst? Jag vet inte. Intressant är dock att man har stirrat sig så blint på ett förslag och samtidigt blivit rädd för brukets hotelser om att fick man inte elda sopor skulle man lägga ner för att oljan var så dyr. Konstigt att detta utesluter andra alternativ för kommunen.

Vi kommer aldrig själva att lösa problemen och framförallt inte jag själv. Men gemensamt kan vi tillsammans jobba för en förändring. Ska du vara med D.F.?

Micke

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0