Sparka på den som ligger, rätt väg att gå.

I Sverige har vi efter valet 2006 märkt att den lilla människan ska tryckas ner mer och mer. "Vi ska jobba i stället för att gå på bidrag", "Skulder ska drivas in till varje medel", ja känner ni igen orden? Nu är det så att visst ska man arbeta i stället för att leva på bidrag. Visst ska man betala sina skulder. Men vart finns humanismen?
Jag vet om folk som haft en ränteskuld hos ett företag som var på hela 6 kronor, den gick utan varning till inkasso som lade på 160 kronor, detta utan att de som hade skulden på 6 kronor fick en påminnelse från företaget som skulden var till. Sedan överklagade paret det hela, men i väntan på att överklagan skulle gå igenom, ja då betalades räkningen den 21 i en månad. Sista betaldagen på räkningen var den 18 samma månad som betalning skulle ske. Ja, då fick intrum brått och skickade det hela till kronofogden, som med hull och hår tog emot skulden. Oj, vad snabbt det kan gå. Nu stoppades kravet då paret kunde bevisa att skulden var betald. Men hur tänker kronofogden när man går med på att driva in en sådan enorm skuld som 6 kronor från början och hur orkar det första företaget lägga ner all den tid som det innebär att driva in en skuld, när det rör sig om hela 6 kronor?
Ja, det är minst sagt sjukt. Om en person som vi kan se i detta inslag har en skuld på 9500 kronor, har en fastighet som faktiskt är en säkerhet. Varför kan inte då hans bank hjälpa till med de pengarna till skulden i stället för att han riskerar bli skyldig ännu mera, då fastigheten kanske säljs till underpris som inte täcker de eventuella banklån som finns? Banken förlorar ju mera på det i längden. Tycker det är en konstig värld vi lever i, när vår inhumana människosyn har gått så långt som det gått.
Vet ett annat par som efter en massa krångel med banken fick köpa ett hus. Killen hade ett banklån som han skötte prickfritt under många år. Han har dessutom fast jobb sedan lång tid tillbaks. Sitt gamla hus sålde han med vinst. När han sedan kommer till samma bank och vill låna en lägre summa än på det gamla banklånet som han löst bort, ja då ska han inte få låna för de är inte säkra på att ekonomin håller! Är det inte sjukt så säg? En kund som har haft samma bank i 10 år, fast jobb sedan många år, aldrig betalningsanmärkningar, precis haft lån och 2 månader senare bli nekad? Inte konstigt att det är svårt att få igång hjulen i Sverige igen. Nu löste det sig i alla fall och paret fick sitt hus till sist. Men jag förstår inte logiken i det hela.

Kommentarer
Postat av: Mariann

Jag pratade faktiskt med banken på en kurs som jag var på. Jag har skulder, jag lever ofrivilligt på bidrag då personer med högre utbildning å mer erfarenhet anställs före mej.. å nej, jag har inte råd att starta något eget, även om jag vill..

Men iallafall, det jag ska fram till är att under mitt samtal med banken så framkom det att man faktiskt, ändå om man lever på bidrag, kan få ett lån av banken för att betala en del av skulden man har hos t.ex kronofogden. Talar för mig själv nu, min skuld är ingen STOR skuld jämfört med många andras, men för mig med bidrag är den stor då jag inte kan betala med en gång å det står å räntar sig. Men så som ekonomin ser ut idag så tvivlar jag på att jag hade fått ta ett lån i banken för att betala den skuld jag har. Men jag har tänkt försöka. Hellre ett litet lån i banken som man kan lägga up en fiffig avbetalning på än att sitta med skulder hos kronofogden. Det tar trots allt 3 år innan det försvinner om man har haft hos kronofogden

2010-01-04 @ 21:02:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0